Πώς θα πείσω φίλο/η ή συγγενή να ζητήσει τη βοήθεια ειδικού;

Συχνά μέσα μας αναρωτιόμαστε με ποιον τρόπο θα μπορούσαμε να πείσουμε έναν φίλο ή συγγενή να δεχτεί βοήθεια από ιατρό ή ψυχολόγο, ειδικά τη στιγμή που μας έχει δηλώσει ότι είναι απολύτως αρνητικός/η ή ότι δε βλέπει πρόβλημα ή ότι δεν πιστεύει ότι θα βοηθηθεί με κανέναν τρόπο. 

ü  Γίνεται ένας καλός ακροατής με ανοιχτή και ήρεμη επικοινωνία

Μιλήστε με το άτομο σε μια ήρεμη στιγμή και δείξτε ενδιαφέρον για το πώς αισθάνεται. Ακούστε προσεκτικά, χωρίς να διακόπτετε ή να κάνετε κριτική. Όταν δείχνουμε κατανόηση, το άτομο είναι πιο πιθανό να ανοιχτεί για τις ανησυχίες του (Miller & Rollnick, 2012).

 

ü  Αποφύγετε την κριτική και τους επικριτικούς χαρακτηρισμούς

Πολλοί άνθρωποι αποφεύγουν να ζητήσουν βοήθεια γιατί φοβούνται την κριτική ή το κοινωνικό στίγμα (Corrigan & Rao, 2012). Αποφύγετε φράσεις όπως «χρειάζεσαι βοήθεια» ή «είσαι άρρωστος». Αντίθετα, προτιμήστε εκφράσεις όπως «σ’ έχω δει να δυσκολεύεσαι και με νοιάζει», ώστε να δείξετε έμπρακτα τη στήριξή σας.

 

ü  Σημαντική η υποστήριξη του φίλου αλλά Δεν είναι επιστημονική γνώμη - η επιστημονική γνώμη του ιατρού ή ψυχολόγου είναι ουσιαστική για τη θεραπεία της όποιας σωματικής ή ψυχολογικής δυσφορίας.

Η συζήτηση με ένα οικογενειακό μέλος, φίλο ή πνευματικό καθοδηγητή μπορεί να προσφέρει συναισθηματική υποστήριξη και αίσθηση κατανόησης, στοιχεία που ανακουφίζουν το άτομο σε δύσκολες στιγμές (Park, 2013). Ωστόσο, οι επιστήμονες διαθέτουν εξειδικευμένες γνώσεις και εργαλεία για την κατανόηση, διάγνωση και αντιμετώπιση ψυχικών και σωματικών θεμάτων με τεκμηριωμένες μεθόδους (Kazdin, 2008). Επομένως, η συμβουλευτική και η θεραπεία από έναν ειδικό επαγγελματία είναι απαραίτητες για την παροχή αντικειμενικής και συστηματικής υποστήριξης, που δύσκολα μπορεί να προσφέρει ένα άτομο χωρίς επιστημονική κατάρτιση (Brennan & Barker, 2014).

 

ü  Χρησιμοποιήστε παραδείγματα από δικές σας ή άλλες εμπειρίες

Μπορείτε να μοιραστείτε παραδείγματα από άτομα που γνωρίζετε και έχουν ωφεληθεί από τη βοήθεια ενός ειδικού. Αυτό μπορεί να τους βοηθήσει να καταλάβουν ότι το να ζητάς βοήθεια είναι φυσιολογικό και μπορεί να έχει θετικά αποτελέσματα (Rickwood et al., 2007).

 

ü  Δώστε πληροφορίες για τη διαδικασία και τα οφέλη της βοήθειας

Συχνά, η αντίσταση στη βοήθεια οφείλεται στην άγνοια. Εξηγήστε πώς μπορεί να βοηθήσει ένας ιατρός ή ψυχολόγος, και αναφέρετε θετικά αποτελέσματα που προκύπτουν από τη θεραπεία ή τη συμβουλευτική (Biddle et al., 2004). Μπορείτε, για παράδειγμα, να πείτε ότι η ψυχοθεραπεία είναι ένα ασφαλές μέρος για να εκφραστεί και να βρει λύσεις.

 

ü  Δώστε του χρόνο και χώρο να σκεφτεί

Μερικές φορές, οι άνθρωποι χρειάζονται χρόνο για να επεξεργαστούν την ιδέα του να αναζητήσουν βοήθεια. Μην πιέζετε υπερβολικά· απλώς αφήστε την πόρτα ανοιχτή, δείχνοντας ότι θα είστε εκεί για να υποστηρίξετε την απόφασή τους όποτε χρειαστεί (Miller & Rollnick, 2012).

 

ü  Προσφέρετε πρακτική βοήθεια

Εάν το άτομο συμφωνήσει να ζητήσει βοήθεια αλλά νιώθει άβολα με τη διαδικασία, προσφερθείτε να το βοηθήσετε. Μπορείτε, για παράδειγμα, να αναλάβετε να βρείτε έναν ειδικό ή να το συνοδεύσετε στην πρώτη συνάντηση. Η πρακτική υποστήριξη μειώνει το άγχος που σχετίζεται με το άγνωστο.

 

ü  Δείξτε αποδοχή και υποστήριξη ανεξαρτήτως απόφασης

Ανεξάρτητα από το αν τελικά αποφασίσει να αναζητήσει βοήθεια, είναι σημαντικό να διατηρήσετε μια θετική στάση και να δείξετε ότι θα συνεχίσετε να το στηρίζετε. Αυτό δημιουργεί μια σχέση εμπιστοσύνης, που μπορεί να το βοηθήσει να αναθεωρήσει την απόφασή του στο μέλλον.

Ακολουθώντας αυτές τις πρακτικές συμβουλές, βοηθάτε το άτομο να ξεπεράσει τους φόβους ή τις επιφυλάξεις του, ενθαρρύνοντάς το να σκεφτεί τα οφέλη της βοήθειας για την ευεξία του.

 

Να θυμάστε όμως το εξής: Είναι σημαντικό αναγνωρίζουμε τα όρια της πειθούς. Ένας άνθρωπος που δεν αντιλαμβάνεται ότι χρειάζεται βοήθεια ή που δεν αναγνωρίζει ότι υπάρχει πρόβλημα είναι πολύ δύσκολο να δεχτεί άμεσα την υποστήριξη ενός ειδικού. Εάν το άτομο είναι συνηθισμένο, λόγω βιωμάτων, να μεταθέτει την ευθύνη των δυσκολιών του στους άλλους, ενδέχεται να αντιμετωπίζει πρόσθετες δυσκολίες στην αποδοχή βοήθειας. Αυτό το μοτίβο σκέψης συχνά λειτουργεί ως εμπόδιο στην αυτογνωσία και την αλλαγή, καθιστώντας την εσωτερική κινητοποίηση ακόμα πιο δύσκολη (Corrigan & Rao, 2012). Είναι σημαντικό επομένως να ακολουθήσετε μια προσέγγιση που να δείχνει κατανόηση και υποστήριξη, χωρίς να προκαλεί άμυνα ή χωρίς να κάνετε τον άνθρωπο που θέλετε να βοηθήσετε να σας αποφεύγει.

 

 

Βιβλιογραφία

 

  • Biddle, L., Donovan, J., Sharp, D., & Gunnell, D. (2004). Explaining non-help-seeking amongst young adults with mental distress: A dynamic interpretive model of illness behaviour. Social Science & Medicine, 58(5), 967-979.
  • Corrigan, P. W., & Rao, D. (2012). On the self-stigma of mental illness: Stages, disclosure, and strategies for change. Canadian Journal of Psychiatry, 57(8), 464-469.
  • Miller, W. R., & Rollnick, S. (2012). Motivational Interviewing: Helping People Change (3rd ed.). New York: Guilford Press.
  • Rickwood, D., Deane, F. P., Wilson, C. J., & Ciarrochi, J. (2007). Young people’s help-seeking for mental health problems. Australian e-Journal for the Advancement of Mental Health, 4(3), 218-251.

 

Ασπασία Πίζγα, Ψυχολόγος

Διδάκτωρ στην Ιατρική Σχολή

MSc Έλεγχος του Στρες & Προαγωγή της Υγείας

Εκπαιδεύτρια Mindfulness

 

 

 

Τεστ Άγχους

relationships

Νιώθετε ότι το άγχος σας κυριεύει και επηρεάζει αρνητικά τη ζωή σας; 

Κάντε το τεστ για να προσδιορίσετε εύκολα και άμεσα τα επίπεδα του άγχους σας, έτσι ώστε να ξέρετε αν χρειάζεται να επισκεφτείτε έναν επαγγελματία ψυχικής υγείας 

Κάντε το τεστ εδώ!